Tijdens deze master wordt het kritisch lezen van artikelen een belangrijk onderdeel van het onderzoek naar het grijze gebied tussen interactie- en visueel ontwerp. Bij alle artikelen die gelezen gaan worden dien je een aantal vragen te stellen, je moet kritisch gaan lezen. In deze blog geef ik een kort verslag met de essentie van deze les.
Bij ieder artikel dat je leest, of het nu wetenschappelijk of een opiniestuk is, dien je in eerste instantie je een aantal algemene dingen af te vragen:
- Wat is de mening van een auteur?
- Wie geeft mij de informatie?
- Zijn er tegen argumenten?
- Zijn het voorbeelden, is het een argument of is het een statement?
- Waar wordt het gepubliceerd?
- Wat betekend de tekst als een geheel?
Wat zegt een auteur en de tekst
De artikelen dienen gelezen te worden als interpretaties van de auteur, en dienen niet direct als waarheden te worden aangenomen. Dit is van belang omdat het laat zien; wat een tekst zegt, wat een tekst doet en wat een tekst uiteindelijk betekent. Op deze manier leer je het herkennen van verschillende theoretische perspectieven. Zo kun je zelf van kritisch lezen naar kritisch schrijven gaan en alle standpunten onderbouwen en beargumenteren.
Hoe sta jij als researcher tot deze tekst
Daarnaast moet je ook rekening houden met hoe jij, als design researcher, je verhoud tot de auteur? Wat is de actie van de tekst en wat doet het met jou? Dit is belangrijk omdat je zo leer een tekst je eigen te maken. Het is belangrijk om te kijken wat de context van het artikel is zodat je kun kijken waar jij staat in het actuele debat: positioneren van jezelf als ontwerper en kun je je referentiekader bepalen.