Deze blog in ingedeeld naar aanleiding van de twee tails binnen mijn design research. Deze trails zijn:
Op deze pagina’s vind je de verdere uitleg van de verschillende trails. Ook kun je een overzicht van het onderzoek vinden bij de Pitch Poster. In het lexicon volledige uitleg van de begrippen die voor onderzoek van belang zijn.
Hoofdvraag
De interactie tussen de disciplines interactie- en visueel ontwerp binnen een creatief (online) werkproces zorgt voor een bepaalde magie die er voor zorgt dat ontwerpers elkaar blijven verrassen, stimuleren en elkaar tot een hoger niveau brengen. Hierbij wordt bedoeld de magie in het proces die ontstaat als een interactie- en een visueel ontwerper samen komen. Maar hoe zorg je nu dat deze magie ontstaat wordt en dat je deze magie vervolgens vasthoudt? Het doel is dan ook streven naar een ontwerp proces waarbij beide disciplines vanaf het begin meteen een verbinding aan gaan. Hoe kan ik een werkproces zo inrichten dat ik ervoor zorg dat je met elkaar tot een gezamenlijk einddoel komt waarbij de magie continue aanwezig is.
Dus: hoe zorg je dat er magie in een creatief (online) werkproces ontstaat tussen de verschillende participanten en dat je deze magie vervolgens vasthoudt?
Naar mijn mening zijn er namelijk veel soorten werkprocessen (zoals waterval of agile) waarbij er momenten van magie ontstaan. In dit onderzoek ben ik niet op zoek naar een nieuw werkproces, maar naar een methode om de magie binnen ieder werkproces te kunnen vinden.
Participanten
Interactie ontwerpers
Denkt na over de interactie tussen een eindgebruiker en het digitale eindproduct (websites en applicaties). De interactie ontwerper maakt gebruik van wireframes, animatie, gebruikersflow, hiërarchie en context om zijn ontwerp uit te werken.
Visueel ontwerpers
Denkt na over de visuele taal, het is het onderdeel dat communiceert. Hierbij moet je rekening houden met menselijk gedrag. Dus hoe reageert de eindgebruiker op contrast, kleur, hiërarchie, font en context. Dit zijn de elementen die de visueel ontwerper gebruikt om zijn ontwerp uit te werken.
Opdrachtgevers
Is een belangrijke speler, zij willen een website/applicatie laten bouwen en dienen de opdracht bij de interactie en visueel ontwerper in. Door hen gaat het proces van start. De uitdaging ligt om uit te zoeken hoe zij in het geheel meegenomen moeten worden. Dit omdat hun doelen soms kunnen afwijken van de rest. De vraag is hoe deze wel in het proces meegenomen moet worden.
Eindgebruikers
De eindgebruiker maakt uiteindelijk gebruik van de website/applicatie die de opdrachtgever heeft laten maken. Hoewel een opdrachtgever met de vraag komt, moet de behoefte vanuit de gebruiker komen en dat maakt hem de belangrijkste speler.
Wie ben ik
Ik ben Thijs, een gepassioneerde freelance interactie- en visueel ontwerper bij mijn eigen bedrijf Radijs Ontwerp. Daarnaast heb ik een liefde voor grafisch ontwerp. Ik studeerde communicatie en multimedia design aan de Hogeschool Arnhem Nijmegen en heb gewerkt bij verschillende bedrijven, van grote corporate bedrijven tot een kleine ontwerp studio. Mijn volledige loopbaan vind je in mijn CV.
De reden waarom ik dit onderzoek doe, is omdat ik merkte tijdens mijn werkzaamheden bij deze verschillende bedrijven dat er veel ontwerpprocessen zijn. Dat ze allemaal hun kracht hebben, maar ik pas echt effect zag op het moment dat de ontwerpers bij elkaar kwamen en elkaars werk bespraken. Op dat moment ontstond er een bepaalde magie en dat intrigeerde mij.